Aktiviteter

Lugn och ro, vila och rekreation

 

KANSKE BEHÖVER DU LÄRA DEJ SLAPPANA AV, TA DET LUGNT, VARVA NER?

Då kan kanske någon av följande platser passa dej:

* Skogen, strosa runt eller bara sitta och ta in tystheten, dofterna och synintryck.

* Stranden, sitta på en bänk, en brygga, i en båt eller bara på sanden och bara vara, kanske har Du en av våra hundar med dej som sällskap.

* Hästryggen; utan sadel känner man den varma mjuka pälsen och hästens lugna andetag tillsammans med dess taktfasta gång i gruset. Ett bra sätt att öva sig att vara i nuet.

Klappa en katt eller hund sänker blodtrycket, stresshormonerna och ökar ”må- bra hormonet” Oxytocin. Borsta en häst eller en ko och slappna av med den och gläds över hur den tydligt visar att den njuter av din omvårdnad! Sitt i ladugården med en katt, kanin eller hund i knäet och bara var, lyssna på kornas monotona tuggande, hör kaninerna prassla i halmen och låt dej uppslukas av det djur du har i ditt knä eller vid din sida. Var i nuet. Låt platsen du valt vara en bubbla dit inte världen utanför kan nå dej. Glöm tiden och känn att du sitter tungt och bara är.

 

Kanske har Du egna förslag på platser som ger dej trygghet och ro, vi försöker finna dem med dej.

Fysisk aktivitet

 

Vi sitter alltmer stilla både hemma och på våra arbeten. Detta skadar våra kroppar. Kanske har Du inget särskilt intresse för en sport eller utövar någon annan form av fysisk aktivitet? Då kan arbete med gårdens alla sysslor kanske ge dej en bra och allsidig träning? Att röra sig i skog och mark ger ökad styrka, balans och koordianation. Att utföra olika sorters sysslor ger träning till flera olika muskelgrupper och ökar genomblödningen till stela onda muskler.

Vi har valt att inte kalla det träning eller motion då det ofta är laddade ord med mycket presitge i, man förväntas kunna gör amätbara resultat som ska kontrolleras efter en viss tid. För en del är detta en bra trigger men för andra är det inte det.

 

Att röra på sig tillsammans med ett djur, i grupp eller på hästryggen kanske ger ökad lust och mersmak till fler aktivitreter, bättre sömn och ett aktivare liv.

 

Cykla, promenera, rida, paddla, ro eller sköta gårdens djur är bara några av de förslag vi har att erbjuda.

Kom med egna idéer, det är viktigt att det blir bra och roligt för just dej!

 

Salutogenes- hälsans ursprung! Djur, natur och trädgård bidrar till vårt välbefinnande liksom rörelse, känsla av sammanhang och vila!

Meningsfull sysselsättning

 

Skötsel av gårdens djur. Djuren liksom vi mår bra av rutiner och struktur. De vill ha sin mat serverad samma tid året runt, de vill komma ut och rasta sig samma tid varje dag, de vill ha sin päls skött på samma sätt och sin bädd rengjord varje dag hela året, hela livet, för att känna trygghet och ro.

Att göra något för någon annan ger en känsla av tillfredsställelse och ger arbetet en mening. Samtidigt får Du röra på dej och får en bättre nattsömn/ vila efter en dags kroppsarbete.

 

Alla tycker inte att djur är det bästa som finns och kanske är då odling ett bra alternativ?

Eller skötsel av trädgård och kringmiljö?

 

Våren 2015 kan vi erbjuda odling i växthus för den intresserade.

 

Tillsammans försöker vi hitta något som passar den enskilda individen och ger mening åt just henne eller honom.

 

Copyright © All Rights Reserved